رونمایی از رشته محبوب ادبیات نمایشی در دانشگاه زند

توسط منتشر شده در : شهریور ۲۶, ۱۳۹۸دسته بندی: اخبار

در این نشست که با حضور دکتر مخبری ریاست دانشگاه زند ، مهندس فیروزثانی ، لیلا دودمان عضو شورای شهر شیراز ، دکتر افرینی مدیر گروه ادبیات نمایشی ، اساتید و هنرمندان تئاتر ، رحیم هودی ، کاظم روزیطلب ، رضا درکی ، علیرضا حیدرپور ،محمد شعله سعدی ، نوید جعفری و… برگزار شد رشته ادبیات نمایشی رسما به عنوان رشته های تحصیلی موسسه آموزش عالی زند معرفی گردید.

در ابتدای این برنامه دکتر مخبری ریاست موسسه آموزش عالی زند شیراز ضمن عرض خیر مقدم خدمت هنرمندان و اهالی فرهنگ شیراز که در این نشست حضور یافتند با قرائت شعری از حافظ شیراز افزود:

فلسفه و ادبیات از دیرباز از علاقه مندی های شخصی من بوده است و آگاهم که شرایط برای آموختن در رشته های غیر از مهندسی و پزشکی در این سالها به مراتب دشوارتر از گذشته هاست ، اگر در سالیان قبل فرد میتوانست کرسیبرای ابراز افکار خود و فعلیت بیابد امروزه فضا بسیار دشوارتر است.

مخبری با اشاره به اینکه برای بسیاری جای سئوال است که چگونه در دوره ای که بسیاری در پی اموزش و رواج دوره های بورس و اقتصاد و … که در بازار جهانی می تواند باعث رونق شود چرا به سراغ ادبیات نمایشی رفته اند افزود :

رسالت ما اقتضا می کند تا به هر آنچه نیاز توسعه و پیشرفت کشور ماست توجه کنیم و باعث افتخار است که امروز پس از سه سال تلاش موفق شدیم در کنار سایر رشته ها با رشته ادبیات نمایشی میزبان علاقه مندان در موسسه زند باشیم.

امید ان داریم این گام نخست با همدلی و حمایت اهالی فرهنگ و هنر بتوانیم به پایگاه بزرگی در زمینه ادبیات و هنر دست یابیم.

یوسف آفرینی مدیر گروه ادبیات نمایشی زند گفت : موسسه زند در جنوب کشور به خوش فکری و برنامه ریزی شهره است و مایه مباهات است با حمایت و همدلی از پیشنهاد افزودن رشته ادبیات نمایشی استقبال کردند.

آفرینی با اشاره به اینکه رشته تئاتر یکی از مهم ترین رشته های دانشگاهی است افزود: در کشورهای توسعه یافته اگر فرهنگ گفتگو محور را بنیاد چند صدایی بدانیم ، پس اولین دموکراسی پدید امده در آتن مدیون تئاتر و دیالوگ است و باید تئاتر را جدی بگیریم .

مدیر گروه ادبیات نمایشی دانشگاه زند خاطر نشان کرد پتانسیل گرانبهایی در متون ادبی ما وجود دارد و می توان با مدد جستن از ان به خلق درام هایی موثر بیاندیشیم.

آفرینی گنجینه های ادبی فردوسی ، مولوی ، حافظ و سعدی را از پایه های بنیادین برای اندیشه ورزی و همچنین درام دانست و افزود: اگر در کشور ما اندیشه را از طریق زبان شعر و ادبیاتمان انتقال داده ایم در غرب فرهنگ از طریق زبان درام نویسانی چون شکسپیر گسترش یافته است.

آفرینی در خاتمه گفت: شیراز میتواند سهم بزرگی در درام نویسی کشور داشته باشد اینکه مردم شیراز از تئاتر و موسیقی و فرهنگ و هنر حمایت می کنند ، روحیه فرهنگی و هنری مردمان شیراز را نمایان می کند که ریشه های عمیق و پتانسیل مردم و شهر شیراز را اثبات می کند.

در ادامه برنامه نقالی داستان ضخاک و بخشی از داستان رستم و تهمینه توسط کودکان و نوجوانان با استقبال حاضران روبرو شد.

استاد رحیم هودی ضمن گرامی داشت خاطره استاد مرویز خائفی که شب قبل در شیراز دارفانی را وداع کرد ، با اظهار خورسندی از ایجاد رشته ادبیات نمایشی در دانشگاه زند ، شهر و مردمی را زنده دانست که هنر در زندگی ایشان نقش بنیادین داشته باشد.

رحیم هودی با اشاره به داستانها و اشعار غنی و نغز ادبیات فارسی افزود : اگر در دوران فردوسی چیزی به اسم سینما و سریال های تلویزیونی وجود داشت ما شاهد برترین و بزرگترین مجموعه ها بر اساس داستانهای شاهنامه بودیم.

رحیم هودی تئاتر را ترکیبی از تمام هنرها دانست که به عنوان هنری مقدس از ادبیات در نمایشنامه ، از مجسمه سازی و نقاشی در دکور تئاتر از موسیقی در ساخت موسیقی متن ، از خوشنویسی در طراحی برشور و پوستر و.‌. مدد می جوید و در واقع تئاتر ترکیبی از تمام هنرهای بشری است.

استاد رحیم هودی در خاتمه اظهار امیدواری کرد هنرجویان رشته ادبیات نمایشی در ادامه بتوانند با پژوهشی اساسی به ادبیات کهن توجه ای دو چندان داشته باشند.

در خاتمه و پیش از رونمایی یادمان این مراسم دکتر محمد شعله سعدی ، پژوهشگر و منتقد تئاتر در سخنانی کوتاه با اشاره به اینکه در غرب با استفاده از جنبه های نمایشی آثار هومر درام هایی جهانی خلق شده است ، هرچند در مورد شاهنامه به واسزه خود کم بینی هایی این اتفاق آنطور که شایسته و بایسته است پدید نیامده است.

شعله سعدی اظهار امیدواری کرد دپارتمان ادبیات دانشگاه زند با تلاش در جهت پژوهشی همه جانبه به لایه های نمایشی و درام در ادبیات کهن فارسی توجه اساسی کنند.

شعله سعدی ضمن روایت داستان ضحاک ماردوش که توسط کودک نقال در مراسم روایت شد جنبه های مختلف ان را مورد بررسی قرار داد و افزود: فردوسی در چند بیت ساده جهانی را تصور می کند که در آن فرزانگی و هنر خوار شمرده میشود و جادو بر صدر می نشیندو مخوف بودن ضحاک او را به به حکومت و در مرحله بعد به عوام فریبی می کشاند.

شعله سعدی خاطر نشان کرد همین چند رویداد اصلی در داستان ضحاک در ادبیات جهان به طرق مختلف بارها مورد استفاده درام نویسان قرار گرفته است ، پدر کشی ضحاک همانند ادیپ ، فروختن روحش به شیطان همانند دکتر فاستوس و دیگر جنبه هایی که در مکبث و هملت شکسپیر هم مورد استفاده قرار گرفته است از ان جمله است.

محمد سعله سعدی در خاتمه اظهار امیدواری کرد کنکاش و توجه به جنبه های نمایشی در ادبیات کهن و گنجینه های ادبی در ادامه بتواند به خلق متون دراماتیک منجر شود.

در پایان با حصور دکتر مخبری ، مهندس فیروزثانی و استاد رحیم هودی از نشان دشته ادبیات نمایشی موسسه آموزش عالی زند رو نمایی شد

پی نوشت:

دانشگاه زند شیراز با بیش از یک دهه از آغاز فعالیت خود علاوه بر ایجاد دانشکده ها و رشته های  نو و کار آفرین نگاه ویژه ای نیز به هنر دارد داشته و دارد؛ از این رو  و  بنا به درخواست های مکرر اهالی اهل هنر مدیران دانشگاه بر آن شدند تا با ایجاد این رشته گامی در جهت پیشرفت و تعالی هنر و هنر دوستان داشته باشد.

مهارت هایی که در رشته ادبیات نمایشی می آموزیم
نمایشنامه نویسی،فیلم نامه نویسی، داستان نویسی
نقد نمایشنامه، فیلم نامه، داستان
نقد اجرا
شخصیت شناسی و روانشناسی شخصیت
شناخت جنبه های نمایشی ادبیات ایران پیش از اسلام: تحلیل و شناخت بندهشن، ارداویراف نامه، درخت آسوریک
و پس از اسلام: شاهنامه، مثنوی، پنج گنج و… مشاغلی که برای فارغ التحصیلان ادبیات نمایشی وجود دارد
۱-نویسندگی: نمایشنامه نویسی، فیلم نامه نویسی، داستان نویسی و
۲-برنامه سازی سازی تلویزیونی در خصوص نقد و بررسی آثار نمایش داده شده
۳-تدریس نویسندگی، نقد، شخصیت شناسی در مدارس، آموزشگاه های آزاد و دانشگاه ها
۴-تشکیل گروه های هنری تولید نمایش، فیلم، سریال و…

ادارات و نهادهایی که از فارغ التحصیلان ادبیات نمایشی دعوت به همکاری می کنند
۱-دانشگاه ها
۲-آموزش و پرورش
۳-صدا و سیما
۴-فرهنگ و ارشاد
۵-حوزه هنری
۶-آموزشگاه ها و موسسات آزاد فرهنگی و هنری
۷-شرکت های دولتی و غیر دولتی فیلم سازی و….