مرکز محاسبات سریع (HPC) موسسه آموزش عالی زند شیراز

توسط منتشر شده در : اسفند ۵, ۱۳۹۹دسته بندی: اخبار

 

امروزه با پیشرفت سریع علوم، فعالیت­های مبتنی بر محاسبات کامپیوتری بیش از پیش روشن شده است و با توجه به رشد فزاینده سیستم­های کامپیوتری و نرم افزارهای جامع، مدلسازی فرآیندهای پیچیده فیزیکی، مرقون به صرفه ترین راه ممکن می­باشد. این امر با نظر به هزینه­های بسیار بالای آزمایشات تجربی و بعضاً غیر قابل انجام بودن آنها جذاب­تر می­شود.

در شرایط کنونی کشور ما که تجربه و امکانات زیادی برای انجام آزمایش­های علمی در مسائل مختلف پیچیده مهندسی وجود ندارد، استفاده از مدل­سازی و حل عددی اینگونه مسائل در برخی موارد تنها راه حل ممکن می­باشد.

ابداع و استفاده از نرم­افزارهای محاسباتی جهت رفع نیازهای دانشگاه­ها و سایر مراکز فنی و صنعتی کشور، مهمترین هدف مرکز محاسبات سریع بشمار می­رود. به همین منظور علاوه بر تهیه و تامین نرم­افزارها، سخت­افزار مورد نیاز از قبیل سیستم کامپیوترهای موازی طراحی، ساخته و بکار گرفته می­شود.

مرکز محاسبات سریع موسسه آموزش عالی زند شیراز از زمستان ۱۳۹۹ شروع به کار نمود. با توجه به انجام پروژه­های تحقیقاتی متعدد در دانشگاه­ها و موسسات آموزشی کشور، پردازش محاسبات توسط سیستم­های عادی بسیار زمان بر است و در مواردی ممکن است چندین روز و هفته زمان نیاز باشد، که با استفاده از مرکز محاسبات سریع این مدت زمان به چند ساعت تقلیل می­یابد. این مرکز دارای چند سرور محاسباتی با مجموع ۷۲ هسته پردازش و ۱۴۴ نخ پردازش همزمان، ۴۰۰ گیگابایت رم و ۸۴ ترابایت حافظه ذخیره سازی با قابلیت پردازش داده‌های حجیم، مدل­سازی و شبیه‌سازی، حل معادلات عددی پیچیده و محاسباتی است. که برخی از کاربردهایی آن میتوان به کاهش زمان انجام محاسبات سنگین و زمانبر که معمولاً از عهده کامپیوترهای معمولی خارج است، سرویس دهی به چند نفر به صورت همزمان، ارائه خدمات از راه دور به محققان سراسر کشور اشاره نمود.

کاربران می‌توانند از خدمات مرکز پردازش سریع موسسه آموزش عالی زند شیراز به آدرس  zand.ac.ir/hpc  استفاده نمایند.