تولید کیت تشخیص کرونا با حمایت موسسه زند شیراز

توسط منتشر شده در : مهر ۹, ۱۳۹۹دسته بندی: اخبار

برای نخستین بار در دنیا کیت نانوسنور تشخیص سریع کرونای پرندگان و انسانی (SARS-COV-2) با واسطه اثر انگشت ثابت آن در محیط های بیولوژیکی توسط محققان جوان شیرازی موسسه آموزش عالی زند، شرکت های دانش بنیان برج و بارو و ابتکار نانو صنعت کیمیا و با حمایت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، موسسه آموزش عالی زند شیراز و موسسه سرم سازی رازی ساخته شد. توسعه و کالیبراسیون تجهیزات الکترونیکی ساخت این نانوحسگر توسط آقای مهندس محمد فیروزثانی، هیئت موسس موسسه آموزش عالی زند شیراز و مدیر پروژه تحقیقاتی این طرح، انجام پذیرفته است که در اردیبهشت ۹۹ با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری از این دستاورد ملی رونمایی شد. تشخیص سریع ویروس ها به واسطه گلایکو پروتئین های آن و توسعه سنسور قابل حمل و سریع جهت تشخیص این ویروس از نوآوری های این پروژه تحقیقاتی می باشد. کیت نانو تشخیص کرونا تاکنون بر روی نمونه حیوانی و انسانی تست و کارکرد آن تایید شده است، این کیت کمتر از ۳۰ ثانیه وجود یا نبود هر نوع ویروسی را تشخیص می‌دهد و با تعیین تعداد ویروس‌های موجود در بدن می توان از آن علاوه بر رفتارشناسی بیمار، برای تشخیص ویروس‌های نهان با تفکیک خانواده ویروس استفاده کرد. دقت کیت‌های تشخیص ویروس کرونا موجود در دنیا ۷۰ درصد است اما این کیت بالای ۹۵ درصد دقت تشخیص دارد و در مرحله نخست (مرحله نهفته) بیماری را تشخیص و از شیوع آن جلوگیری می‌کند. همچنین این دستگاه قادر به تشخیص موارد بسیار جزئی از ویروس در مواد بیولوژیکی از جمله خون، بزاق و مخاطات می باشد. تولید این کیت با سرعت صد هزار واحد در روز امکان پذیر می باشد که با توجه به شرایط خاص این محصول کشورهای زیادی تقاضای دریافت محصول را داشته اند.

گفتنی است موسسه آموزش عالی زند از سال ۱۳۸۴ با مجوز رسمی وزارت علوم در شیراز تاسیس و هم اکنون با دارا بودن مدرن ترین تجهیزات آزمایشگاهی از محققان و اساتید و دانشجویان برتر کشور حمایت می کند.

 

خبر مرتبط

پروژه کیت تشخیص کرونا با حمایت با حمایت موسسه آموزش عالی زند شیراز و توسط محققان و پژوهشگران بومی با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در شیراز رونمایی شد.
به گزارش روزنامه شیرازنوین سورنا ستاری در حاشیه بازدید از این محصول دانش بنیان گفت: طراحی و تولید کیت های تشخیص کرونا با دقت ۹۵درصد ایده نوآورانه ای است که قابلیت سرمایه گزاری و تحقیق بیشتر در این زمینه را دارد.وی افزود: یکی از جنبه های مثبت کرونا این است که دانش و خلاقیت محققان ایرانی را در قالب طراح های نوآورانه به نمایش می گذارد.
شایان ذکر است این کیت برای اولین بار در دنیا با ماده نانو و دقت ۹۵درصدی در شیراز تولید شده و می تواند در مدت زمانی کمتر از ۳۰ثانیه نوع و جمعیت ویروس های کرونا، آنفلونزا و هر نوع ویروسی که در بدن انسان و حیوان قرار دارد را در مراحل اولیه بیماری تشخیص دهد.بر اساس این گزارش دقت کیت های مشابه در دنیا ۷۰درصد است و دستاورد محققان شیرازی در شرکت های دانش بنیان بومی این قابلیت را دارد که در دوران خاموشی بیماری افراد ناقل را از طریق نمونه های خون، بزاق و مخاط شناسایی کند. محققان جوان شیرازی در شرکت های دانش بنیان توانایی تولید روزانه یکصدهزار کیت ازمایشگاهی را دارا می باشند و با صادرات این محصول به کشورهایی که درگیر کرونا هستند می توان به ارزآوری قابل توجهی دست یافت.
پروژه تولید کیت تشخیص کرونا با دقت ۹۵درصدی و در مدت زمان ۳۰ثانیه با حمایت با حمایت موسسه آموزش عالی زند شیراز و توسط محققان و پژوهشگران بومی انجام گرفته است.

لینک آپارات