قائم مقام موسسه: زند حامی نخبگان و آینده سازان کشور

توسط منتشر شده در : آبان ۲۶, ۱۳۹۷دسته بندی: اخبار

چهارمین دوره مدارس فصلی خلاقیت با همکاری بنیاد نخبگان فارس و موسسه آموزش عالی زند در شیراز

معاون امور مستعدان بنیاد ملی نخبگان پنج‌شنبه ۲۴ آبان در حاشیه آغاز به کار چهارمین دوره مدارس فصلی شیراز در جمع خبرنگاران گفت: ماهیت کلی بنیاد نخبگان شناسایی استعدادهای برتری است که می‌توانند به فعلیت برسند.

مهدی فیض با تاکید بر اینکه رسیدن به این هدف نیازمند یک مسیر صحیح رشد و ارتقای مبتکرانه است، خاطرنشان کرد: بنیاد ملی نخبگان با همکاری آموزش و پرورش و موسسات آموزش عالی، طرح‌های مختلف حمایتی در راستای توانمندسازی و علاقمندسازی دانش آموزان را دنبال می‌کند .

وی، بکارگیری نخبگان در بخش های مختلف کشور را هدف از اجرای این طرح‌ها عنوان کرد و افزود: برگزاری دوره‌ای مدارس فصلی خلاقیت و اجرای طرح شهاب از جمله‌ی این طرح‌ها است .

معاون امور مستعدان بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه تمام دانش آموزان تحت پوشش طرح شهاب قرار می‌گیرند، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه استعدادهای دانش آموزان با یکدیگر متفاوت است و در سطوح مختلف قرار دارد نوع حمایت بنیاد نخبگان از دانش آموزان سطوح مختلف نیز متفاوت است .

فیض با اشاره به اینکه استان فارس در زمینه برگزاری مدارس فصلی خلاقیت و ایده پردازی در زمره استان‌های برتر کشور است، ابراز امیداوری کرد که این برنامه‌ی ارزشمند به عنوان الگوی سایر استان‌ها مدنظر قرار گیرد .

قائم مقام موسسه آموزش عالی زند شیراز نیز با اشاره به اینکه مرحله نخست این دوره از مدارس فصلی خلاقیت طی سه روز از ۲۳ تا ۲۵ آبان در شیراز برگزار می‌شود ، گفت: ۸۰ نفر از دانش آموزان مدارس نواحی چهارگانه شیراز که نیمی دختر و نیمی پسر هستند، در این دوره شرکت دارند.

فیروزثانی گفت: مرحله دوم این دوره از مدارس فصلی خلاقیت، بهمن و مرحله سوم اسفند ماه امسال و آخرین مرحله دوره چهارم مدرسه خلاقیت نیز سال آینده تحصیلی در شیراز برگزار خواهد شد.

به گفته قائم مقام موسسه آموزش عالی زند شیراز، آشنایی با تفکر خلاق و تکنیک‌های پرورش خلاقیت، آشنایی با مبانی حل مسئله، آشنایی با تفکر تحلیلی و تصمیم گیری منطقی، خود تنظیمی و انضباط شخصی، آشنایی با مدیریت پروژه و زمان، تقویت هوش اجتماعی، آشنایی با پژوهش و مستند سازی علمی، انجام کار گروهی و تیمی، آشنایی با مهارت های خاص خلاقیت (هنری، ادبی و غیره)، الگوپذیری دانش آموزان از جامعه نخبگانی، ایجاد انگیزه و نشاط در دانش آموزان و آشنایی با مبانی نوآوری مهمترین اهداف مدارس خلاقیت و ایده پردازی است .

فیروزثانی اضافه کرد: کارگاه مشاهده و ایده پردازی، کارگاه حلقه کندوکاو، کارگاه تفکر منطقی و حل مساله، کارگاه مدیریت پروژه و زمان، کارگاه تفکر (موازی شش کلاه تفکر) و کارگاه طوفان ذهن از جمله کارگاه‌هایی است که دانش آموزان در مرحله نخست این دوره از مدارس خلاقیت در آن حضور می‌یابند .

او گفت: کارگاه کار گروهی شامل کارگاه سنجش خلاقیت، مسابقاتخلاقیت، کارگاه انضباط شخصی، کارگاه نگرش ادبی، کارگاه روش ارائه و فن بیان، کارگاه دید علمی، کارگاه مستند سازی علمی، کارگاه معرفت شناسی دینی و کارگاه آشنایی با حوزه‌های علم دیگر کارگاه‌هایی است که در این دوره از مدارس فصلی خلاقیت برای دانش آموزان پیش‌بینی شده است .

بنیاد نخبگان استان فارس با همکاری جمعی از استعدادهای برتر استان برای آموزش مهارت‌های مورد نیاز دانش آموزان مقطع متوسطه اول اقدام به طراحی مدل «مدارس فصلی خلاقیت و ایده پردازی» بر پایه آموزش فعالیت-محور و پروژه- محور کرده است.