افتتاح مرکز ارتقا شایستگی های دانشجویان scd زند

توسط منتشر شده در : مرداد ۷, ۱۳۹۷دسته بندی: اخبار

محمد فیروزثانی قائم مقام دانشگاه زند شیراز در مراسم افتتاح این مرکز که با حضور مدیران کل و معاونین استان فارس برگزار شد گفت: مرکز ارتقای شایستگی حرفه‌ای دانشجویان استان فارس (SCD) و همکاری مشترک بین دو مجموعه دانشگاه و اداره کل فنی و حرفه‌ای فارس با هدف توانمند سازی دانشجویان در حال تحصیل است که با تفاهم نامه صورت گرفته به بیش از ۵۰۰۰ دانشجوی این مرکز خدمات ارائه خواهد داد.
وی با اشاره به امکانات موجود این موسسه در شهرک صنعتی بزرگ شیراز افزود: این مرکز مشتمل بر سه کارگاه فناوری راهبردی و تاسیسات ، عمران و معماری و علوم زیست است که بیش از ۴۵ حرفه آموزشی عملی در این مرکز قابل ارائه به دانشجویان می باشد.
او تصریح کرد: دانشگاه‌های ما از گذشته در توانمندسازی و مهارت‌آموزی دانشجویان ضعیف عمل کرده‌اند و امیدواریم این نقص برطرف شود و دانشجویان ما با اعتماد به نفس کامل به بازار کار معرفی شوند و نقش‌هایی را در توسعه کشور برعهده بگیرند.
قائم مقام دانشگاه زند شیراز عنوان کرد: دانشجویان ما از نظر علمی در بهترین سطح هستند ولی از نظر عملی و مهارتی ضعیف هستند و برای ورود به بازار کار نیازمند افزایش اعتماد به نفس هستند، امیدواریم با آموزش‌های فنی و ارتقای مهارت‌های دانشجویی از نظر عملی نیز بتوانیم این اعتماد به نفس را در آنان ایجاد کنیم.
فیروزثانی خاطرنشان کرد: یکی از بزرگترین مشکلات ما عدم همگرایی بین بخش‌های مختلف است، اگر بخشی از امکانات کشور که برای آموزش‌های عملی است، در کنار بخش‌های آموزش تئوری و متخصصین نظری قرار گیرد، این مشکلات قطعا کمتر خواهد بود، با همت و عنایتی که مسئولین داشته‌اند، امیدواریم این برنامه‌ریزی‌ها در استان ما به عنوان یک الگو اتفاق بیفتد.
وی گفت: با حمایت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای این فرصت وجود دارد که برای دانشجوها در داخل این دانشگاه که خانه‌ اصلی آنان است، آموزش‌های حرفه‌ای را که در سرفصل‌های متعددی برنامه‌ریزی شده و در کشور سال‌هاست اجرا می‌شود، در داخل دانشگاه ارائه شود.

حشمت کوشکی، مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای فارس نیز در این مراسم بیان کرد: مرکز ارتقای شایستگی حرفه‌ای دانشجویان (SCD) در پژوهشگاه ها، موسسات آموزش عالی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه ها، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی ساختاری نوین و ارتقا یافته برای مراکز دانشگاهی مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای است.
وی تصریح کرد: این مراکز بر اساس طرح توانمندسازی مهارتی دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی و فراهم کردن اقدامات لازم و اجرای دوره‌های مهارتی مناسب با نیاز بازار کار و تقاضا زمینه ورود دانشجویان به بازار کار و یا ایجاد کسب و کار را مهیا می‌کند.
مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای فارس بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی را بیشتر از سایر اقشار جامعه دانست و افزود: بافت کار آموزان مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای استان به سمت تحصیلات دانشگاهی تغییر یافته است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر بیشتر رشته‌های مرتبط با کامپیوتر در این مراکز آموزش داده می‌شود، افزود: کلاس‌های این مراکز که ظرفیت آنها ۲۰ نفر است از اول مهرماه و با شروع سال تحصیلی آغاز می‌شود.
وی بیان کرد: در بحث ارائه آموزش‌ها سیاست سازمان فنی و حرفه‌ای کشور جایگزینی تقاضا محوری به جای عرضه‌ محوری است و در همین راستا ۳۰ تفاهم‌نامه مشترک با دستگاه‌های اجرایی دولتی و بخش خصوصی منعقد شده است.
کوشکی با تأکید بر اینکه سازمان فنی و حرفه‌ای با تعامل با شرکت‌های دانش‌بنیان در صدد ارائه رویکرد نوین آموزشی است، افزود: اداره‌کل فنی و حرفه‌ای فارس تاکنون در شهرستان‌های جهرم، استهبان و فسا دفتر شرکت‌های دانش‌بنیان راه‌اندازی کرده است و در شهرستان کازرون و خرم‌بید نیز به زودی راه‌اندازی می‌شود.
وی با بیان اینکه در راستای بسترسازی برای ارائه آموزش‌های مجازی تاکنون به ۱۳ آموزشگاه بخش خصوصی استان فارس مجوز بسترسازی برای آموزش‌های مجازی داده شده است، گفت: در حال حاضر در ۱۹ شهرستان فارس آزمون‌های فنی و حرفه‌ای به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود و با اضافه شدن شهرستان مرودشت تا پایان مردادماه در ۲۰ شهرستان این آزمون‌ها به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای فارس با بیان اینکه در حال حاضر صدور گواهی‌نامه مهارت به روز شده است، گفت: در ۶ ماه گذشته ۶۰ هزار گواهی‌نامه مهارت در استان فارس صادر شده است.

گفتنی است در حاشیه این مراسم تفاهم نامه همکاری اداره کل فنی و حرفه ای فارس و موسسه آموزش عالی زند امضا شد.

برای مشاهده گزارش تصویری اینجا را کلیک کنید